Wednesday, June 18, 2008

customer

ini cerita, Restoran Binjai lagi ye.sambungan dari hari yg teruk(12 jun)

1. malam hari ini (12 jun)kak mimi berhenti kerja. aku nampak dia mengadu pada che ngoh setelah kedai ditutup. aku terkejut juga. sbb sebelum kedai ditutup, dia mengajar kak yein bagaimana hendak menggunakan mesin duit. aku cakap, ' eh kak yein blaja gune mesin ni? kak mimi rehat esok eh?' kak yein senyap je. aku cakap pula pada kak mimi, ' waaa esok boley la tido puas-puas. rehat satu hari ye!' kak mimi membalas dengan keletihan, takde mood, ' ~~nak tido selamanya'.. pelik??? rupa-rupanya dia berhenti kerja terus.. tak tahan kata che ngoh. hrmm takpelah. nak buat cane.

2. tugas sebagai cashier diambil alih kak yein pada esok harinya.(13 jun) kak yein mengambil cuti emergency. pada hari itu. aku bekerja setelah habis semayang jumaat bersama fariq yg baru pulang rumah untuk cuti politeknik. esok hari dan hari ahad, kak yein dan che ani bertugas sebagai cashier. pening kepala dorang mencari cashier yg baru memandangkan hari isnin dua2 pun perlu bekerja.

3. setelah pening kepala mencari cashier.. malam tu mereka sepakat mengambil fariq menjadi cashier. adeh lawak plak aku dengar. sebelum tu si fariq ni punya la malas gile nak menolong kat kedai tu. tapi dah desperate sgt.. terpakse la ko jadi cashier fariq! haha. kesian lu.

4. customer puki. ayat pertama dari fariq.dia sepupu aku. dia budak poli sultan azlan shah. anak tokey Restoran Binjai. baru je bercuti. terpaksa mnjadi cashier. mmg, mmg customer puki. haha. biase lah meniaga. kene layan kerenah customer. aku sebagai waiter, lagi byk berhubung dengan customer. sepanjang bekerja selama 2 minggu genap di Restoran Binjai, ada beberapa peristiwa berkaitan aku dan customer yg ingin dikongsi.

5. Hari pertama,aku ingat lagi. seorang ibu mengandung (amoi) bersama 3 org anak . 2 perempuan, 1 lelaki. 'yes mam? nak minum air ape?' 'ok give me one 100 plus in can, satu fresh oren kurang ais, satu ais kosong, n satu mineral water. makan saya mau roti pisang 2 and roti kosong 3'.. Ok lah. tu order dia. setelah aku hantar air tin 100 plus dan air botol mineral, amoi tu panggil aku balik. 'adik2, tin dengan botol ni kotor la. boley basuh sket?' ' ohh sure!' aku amek balik tin dgn botol tu, basuh.padahal tak kotor pun.den hantar balik kat dia. lepas tu, anak dia yg kecik skali, perempuan, panggil aku. melambai2. dalam hati cm agak panas gak la kan. ye memang kerja aku waiter. tapi melihat gaya budak kecik melambai2 mcm aku ni kuli bapak dia.mmg sakit hati.kureng punye budak. aku pun pergi. senyum pura2.budak kecik tu, ' abg2. saya mau itu ayam goreng.' kata budak tu, menunjuk ke arah ayam goreng. aku pun pergi ambil.. bila dah hantar, budak tu cakap lagi. 'abg, saya nak yg drumstik' . 'oh ok2.saya tukar' .. aku dah tukar. hantar lagi skali. ' abg2. ada tak drumstik yg besar sket? yg ini kecik sgt.' adoi adik.. menyirap btol. aku bagi sebijik karang. leceh betol.aku pergi tukar lagi skali. aku buat2 cam cari drumstik lain.kunun2 la kan. tapi aku tak tukar. aku bagi drumstik yg sama. bongok tol budak nih.same perangai cam mak dia.

6.sebelum kisah customer lagi, ingin saya terangkan menu istimewa di Restoran Binjai. restoran ini menekankan menu kelantan. antaranya ialah nasi kerabu, iaitu nasi yg dimasak dengan daun2 tertentu. terdapat byk ulam2 tersendiri, sambal tumis(kelapa dan isi ikan) , budu, keropok, sambal cili, ikan goreng salut tepung, telur masin, solok lada dan bawang putih jeruk. nasi kerabu kosong dijual dengan harga rm6.50 manakala lauk tambahan dicaj dengan harga tambahan. terdapat juga nasi dagang. nasi yg dimasak menggunakan banyak santan. dimakan bersama ikan tongkol dan alca. harga nasi dagang rm 3.50. menu kelantan lain, ialah ayam percik. ayam percik dibuat dengan ayam diperam dalam air khusus, di rebus, dipanggang, dan dimakan bersama sos sendiri.

7.Customer lain. pagi tu kebetulan aku lalu di tempat cashier. aku tedgr. 'aiiiyo!! mahalnya!!!' hah? apa yg kecoh2 ni? rupe2 nye seorg amoi sedang komplen pada kak yein, cashier tentang harga makanan yg mahal. adoi. amoi amoi. tgkla lu makan apa. nasi dagang berapa pinggan. nasi kerabu brapa pinggan plak. air lagi. haoih..aku dgn kak yein senyum2 je bile dia blah. apa daaa..

8. tgh hari tu. eh??? ni customer pagi tadi yg komplen mahal! dtg plak dia kat kedai ni lagi. haiyaa amoi.. malam tu plak, dia dtg lagi! adoi aku dgn kak yein nak tergelak plak tgk customer nih. muka selamba je.takpe2. yg penting restoran ni dah ada repeated customer! alhamdullilah.

9. malam tu.. aku teringat kata2 mak dan bapak aku. kata mak aku..'customer is always right.' kata bapak aku pula. 'customer ni ada 2 jenis. new customer, and repeated customer. new customer sentiasa kene cari, repeated customer sentiasa kene maintain dan jaga' .. dari kata2 mereka, aku sabar bekerja sebagai waiter dan setiap kali melayan customer, aku membayangkan bahawa aku adalah customer yg sentiasa inginkan servis terbaik dari peniaga!

1 comment:

bohjann bohsann said...

hahah
sial jer customer ko kn...
tp yg bising2 mahal tu..taktik je tu...
nak dpt murah....
hahaha
kte je mahal...
pstu dtg lg...
apa daa...

anyway seronok ea ko ade keje...
pasni 1 hari nnt
aku nak singgah r restoran binjai ni....
nak makan free....hehehe

p/s
kalo ade repeated customer,
repeated commentator ade gak ke???
XD kekeke