Sunday, December 5, 2010

bila sudah tiada.. semuanya ingin masa kembali

1. kelmarin aku baru balik dari siloam. setelah 6 hari terkurung dalam wad gara-gara denggi berdarah, dapat jugak aku pulang ke rumah kontrak aku gang 3 tg duren selatan 2. alhamdullilah.

2. sepanjang sakit kat wad tu, 1st 2,3 days mmg perit.demam denggi mmg sakit. makan tak lalu, wad rasa sejuk, malam aku menggigil,selimut 2 lapis pn takde effect, darah kene amek setiap hari, suhu setiap jam, infus kat tangan tu tukar setiap kali habis, badan aku habis kaler kuning.aku teringin sangat masa sehat. masa aku kuat utk buat kerja2 harian. itu la manusia,bila sudah tiada.. semuanya ingin masa kembali time tu demam memuncak waktu malam dah siang, aku dapat tahu moyang kesayangan aku meninggal. aku sangat sedih. masih teman2 ada melawat.terima kasih kawan2. tapi aku biarkan sedih aku sekejap, aku melayan tetamu mcm biasa...

3. waktu sorang2, aku sedih, aku rindu pada moyang aku... dia pernah jaga aku..
setiap kali pulang kampung, aku mesti jumpa dia. terbaring kat dalam bilik dia. nti dia akan tanya.. sbb mata dia dah kabur, dia tanya, " siapa ni? " aku pun jawab la.. " ni munzir mok"....

4. dan setiap kali tu jugak la dia akan cakap... " ni la cucu mok yang mok jaga dlu... bila la munzir sempat nak balas jasa mok..... "

5. setiap kali aku dengar, sentap kat hati.. sedih rasanya.. bayangkan diri mok yang dah tak larat nak bangun.. dlu masa dia kuat lagi dia la yang jaga aku. aku ingt lagi ada seorang pembantu rumah aku kene marah dengan mok aji gara-gara marah kat aku.. aku rasa diprotect sgt.. :(

6. skrg mok dah tak ada.. aku pun tengah sakit. mok baik orgnya. aku wonder if someday aku juga dah takde, is there even a single people yang akan nangis rindu pada aku?

7. some people may think, aku kat sini ada kawan, ada org lain boleh jaga, and aku dah besar. kadang2 aku rasa itu alasan je untuk dia taknak treat aku mcm aku nak di'treat. so what if aku ada kawan, aku dah besar? so dia tkyh layan aku ?

8. kalau mcm tu, tiap kali bile dia tnya apa-apa, maybe aku patut jawab je, "oh tkpe dah ada kawan kat sini, dah besar, dah ramai org jaga.. tkyh la nak tanya2. sini serba cukup. lengkap. 5 bintang. " ...

9. Alfatihah utk moyang aku. Moga roh mok bersama-sama orang beriman. sayang mok aji. from now on, pulang kelantan dah tak mcm dlu. itulah manusia, bila sudah tiada.. semuanya ingin masa kembali. i really want. i miss my mok aji. ;(((

1 comment: