Saturday, December 7, 2013

Kecik-kecik ponteng kelas, bila sudah besar...

1. Semalam, masa aku nak gi solat Jumaat. sambil jalan ke masjid tu. aku tgk kat jari2 aku. " eh byk la plak kulit menggelupas. main sabun kuat sangat ke ni... " smbil memikirkan kelainan kulit  aku, sedap jugak aku kopek-kopek kulit mati tu. Smpai di masjid, khatib baru nak bangun, khutbah baru nak mula. Hurm.. Lambat sikit aku hari ni.. kalau datang awal sikit boleh solat sunat dengan tenang.

2 .Sampai di depan pintu masjid, aku cuba tgk kat dalam masjid. Aku toleh kiri kanan, cuba cari tempat kosong dari depan pintu sambil aku terus kopek kulit mati sbb aku tak nak kotorkan masjid nanti dgn kulit aku. 

3. Tiba-tiba, ada la seorang pakcik ni. Mungkin umur dia dalam 40+ tahun.  Lepas 2,3 saat dia pandang aku, dengan selamber dia kata, " Situ mas, di sana ada kosong " sambil menunjuk satu saf yang kosong untuk aku duduk.

4. Aku jadi sedih. Alahai pakcik ni. Dah tua dah. Kesian dia masih sedikit jahil.

5. Tak tahu ke dia bahwa walaupun berkata-kata sepatah sewaktu khutbah tu menyebabkan pahala jadi kosong?

6. Bukan pakcik ni je case nye. Tak jarang aku tengok bapak-bapak bawak anak kecil ke solat jumaat, bila khutbah da mula, dia pergi bergurau dengan anak dia.

7. Rugi rugi. 

No comments: