Tuesday, May 27, 2014

Cara Allah bagi rezeki sesuai dengan hak kita.

1. Kalau gaji kita rm1000 sebulan, tapi kita kerja mcm gaji kita rm500 sebulan, Allah akan tarik gaji kita. Bukanlah dengan suruh majikan kita kasi rm500 sebulan, tapi Allah bekerja dengan cara yang kita tak sedar. Rumah kita mungkin rosak, anak-anak kita sakit, barang kita banyak yang harus diganti. Sebaliknya, kalau gaji kita rm1000, tapi kita kerja macam gaji kita rm2000, Allah akan tambah gaji kita. Rumah tak byk rosak, pokok yang kita tanam berbuah, anak-anak sihat, cemerlang pelajaran dan banyak lagi.

2. Aku sekarang dapat stase Obstetric and Gynaecology dekat Rumah Sakit Umum Daerah Koja. Benda pertama aku tak suka dekat sini, beberapa kemalasan perawat dan bidan. Mereka baik dan rajin, tapi BEBERAPA kemalasan tu yang aku tak suka. Contohnya, EVERYTIME patient habis bersalin, dorang akan suruh junior-junior bidan yang bersihkan darah-darah, air ketuban, padahal dorang terus tulis report. Padahal sume tu kerja dorang. Dorang di gaji untuk buat semua benda-benda tu. Kesian aku tengok junior-junior yang dihantar kesitu untuk BELAJAR dan bukan untuk BEKERJA.

3. Junior-junior inilah yang kene tolak air pencuci, pastu cuci darah, kain-kain bekas patient habis bersalin. Aku setuju kalau bidan dan perawat yang senior ni bagi tunjuk ajar pada junior-junior ni istead of menyuruh bereskan kerja yang tak sepatutnya. Contohnya, time jahit bekas luka jalan lahir, senior ni boleh ajar mane satu yang kene jahit dulu, jahit pakai benang apa, jarum apa, nak tutup luka jahitan macam mana. Lepas tu boleh la mintak tolong bersihkan darah dengan air ketuban tu sama-sama.

4. Aku kadang-kadang nak je sound bidan senior tu. Tapi aku menumpang je kat situ. Orang luar negara lagi. Dari gaya dorang, aku tahu dorang jenis yg bukan boleh terima teguran. Cuba lah ingat sikit, gaji yang kau dapat tu gaji yang kau nak bagi makan dekat anak-anak kau nanti. Takkan la kau nak kasi makan hasil dari orang lain punya titik peluh?

No comments: